معاون اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه فقط ۱۰ تا ۱۲ کتابفروشی در کرمانشاه کتاب‌های عمومی عرضه می‌کنند، گفت: اکثر کتابفروشی‌ها به دلیل رکود بازار به سمت فروش لوازم تحریر روی آورده اند.
کد خبر: ۷۰۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸ 15 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدتقی زرشکیان ، با اشاره به رکود حاکم بر کتابفروشی‌ها و کاهش خرید کتاب از سوی مردم، اظهار کرد: این کاهش خرید دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به پایین بودن سرانه مطالعه خصوصا در کرمانشاه اشاره کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که مردم زمانی برای خواندن کتاب نمی‌گذارند، پولی هم بابت خرید کتاب پرداخت نمی‌کنند.

معاون اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه دلیل دیگر کاهش خرید کتاب را پایین بودن قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی اعلام کرد و یادآور شد: مردم این روزها اولویت‌های ضروری‌تری برای هزینه پول‌های خود دارند و در پایان اگر چیزی باقی بماند، شاید آن را به خرید کتاب اختصاص دهند.

زرشکیان از افزایش قیمت کتاب هم به عنوان عامل دیگر یاد کرد و افزود: متاسفانه ناشرین تیراژ کتاب‌ها را پایین در نظر می‌گیرند و در کشوری با 80 میلیون جمعیت تیراژ کتاب معمولا 1500 تا دو هزار نسخه و در بهترین حالت پنج هزار نسخه است. در شرایطی هم که تیراژ کتاب پایین باشد قیمت تمام شده آن بالا می‌رود و مردم دیگر امکان خرید ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر رواج کتاب‌های الکترونیکی و آنلاین است که باعث شده خرید کتاب از سوی مردم کاهش یابد.

معاون اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با انتقاد از اینکه حتی در برخی دانشگاه‌ها نیز به استفاده از کتاب‌های الکترونیکی توصیه می‌شود، اضافه کرد: این امر باعث می‌شود دانشجویان که یکی از مهمترین گروه‌های مخاطب کتاب هستند با کتاب بیگانه شوند.

زرشکیان ورود افراد و دستگاه‌های متفرقه به حوزه فروش کتاب را نیز به عنوان یک آفت دیگر برای کتابفروشی‌ها دانست و عنوان کرد: متاسفانه ادارات، دانشگاه‌ها و ... هریک برای خود یک کتابفروشی دارند و یا نمایشگاه کتاب برپا می‌کنند.

به گفته وی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب متعدد با تخفیف‌های بالا نیز عامل دیگری برای رکود کتابفروشی‌ها است.

معاون اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه گفت: البته رایزنی‌هایی انجام داده ایم که برپایی نمایشگاه‌ها با هماهنگی اتحادیه و بیشتر از طریق خود کتابفروشی‌ها صورت گیرد.

زرشکیان با بیان اینکه مجموعه این عوامل باعث شده کتابفروشان با کاهش فروش مواجه شوند، تاکید کرد: متاسفانه بیشتر کتابفروشی‌ها فقط 20 تا 30 درصد از اجناس خود را به کتاب اختصاص می‌دهند و به سمت فروش لوارم تحریر رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کرمانشاه فقط 10 تا 12 کتابفروشی کتاب‌های عمومی عرضه می‌کنند، اظهار کرد: 35 تا 40 کتابفروشی عرضه کتاب‌های کمک درسی هم داریم.

به گفته زرشکیان، تعداد کتابفروشی‌هایی که لوازم تحریر هم عرضه می‌کنند نزدیک به 200 مورد است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار